Sabtu, 24 Mac 2012

Krisis Arab Saudi dengan Syria Boleh Membawa Kepada Perang Antara Mazhab


krisis
ARRAYAH.INFO, Syam, 24 Mac 2012 - Arab Saudi dan Syria memperjuangkan mazhab masing-masing mengheret kepada perang ketenteraan pada rantau tersebut atas dakwaan penganalisis berpendapat bahawa keadaan tersebut mungkin akan berlaku.

Riyadh dan Damsyik sebelum permulaan revolusi dalam banyak aspek hubungan serantau adakala kekal lama atau turun naik. Terutama tahun 90-an di Lubnan, Iraq dan kekacauan yang disebabkan oleh masalah di kedua-dua negara mengakibatkan huru-hara. Pada waktu tersebut, walaupun Arab Saudi, Saad Hariri manakala Syria, Iran, Hizbullah telah menegangkan hubungan politik antara kedua-dua negara.

Kebangkitan Syria bermula pada Mac 2011, pemerintahan Arab Saudi memberikan sokongan penuh dan sikap al-Assad, memberikan tanda Riyadh, akan memainkan peranan yang penting.

Menurut laporan dari AFP pada Sabtu, 17 Mac 2012 yang lepas, tentera bebas senjata Arab Saudi melalui Jordan seterusnya dihantar untuk menghalang rejim. Sumber diplomatik Arab di Riyadh berkata serangan di Damsyik ke arah kemusnahan.

Arab Saudi dan lain-lain negara mendedahkan reaksi keras terhadap keganasan. Dipanggil duta dan semua pegawai-pegawai diplomatik di Damsyik, September lalu dan mengumumkan kedutaan telah ditutup sepenuhnya.

Dua minggu lepas, Menteri Luar Emir Saud Faisal, berkata yang membekalkan senjata kepada rakyat Syria, menegaskan bahawa ia adalah hak mereka mempertahankan diri. Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton semasa mesyuarat yang diadakan di Tunisia, mengatakan bahawa ketenteraan terhadap penentang yang telah bekerjasama dan mencatatkan sokongan.

Pemerintah Arab Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz Malik dan Pemerintah Jordan berunding mencari satu jalan keluar untuk umat di Syria, yang seterusnya akan disediakan dalam rangka penting kawasan Jazirah Arab telah ditunjukkan.

Walau bagaimanapun, kebanyakan pemerhati mengatakan langkah ini telah diambil di dalam rantau Jazirah Arab akan membuka pintu perang diantara mazhab. Penganalisis memberitahu kawasan konflik antara pemerintah Arab Saudi dan rejim Syria akan megakibatkan perang antara mazhab dan perang akan berlarutan tanpa penyelesaian untuk kembali kepada kesatuan umah. [islamdevleti.org/arrayah.info]

Sumber : http://www.islamdevleti.org/content/view/46905/101/

8 ulasan:

  1. berkemungkinan menyamai hadis yg Nabi telah sabdakn.. iaitu akan terdapat peperangan di jazirah arab oleh 3 org.. - Roxca Czer

    BalasPadam
  2. Perbezaan mazhab adalah rahmat tetapi boleh menjadi malapetaka apabila muncul golongan fanatik mazhab.Selalunya golongan ini tidak mengenali mazhab-mazhab ahli sunnah yg lain,hanya sebatas pd mazhab yg dipeganginya.Oleh kerana itu golongan fanatik mazhab seringkali mengadakan perdebatan & hujah pd perkara furuk yg sebenarnya juga perkara tersebut para pengikut mazhab lain berpegang padanya.Inilah malapetaka yg membawa perpecahan.Diburukkan lagi dengan kafir mengkafir sesama ahli sunnah.Di Malaysia & Indonesia contohnya majoriti bermazhab Syafie tetapi apabila segolongan memegang mazhab Hanafi contohnya,pasti segolongan org yg fanatik pd mazhab syafie akan menuduhnya sesat hingga mengkafirkan mereka.Lagi satu tuduhan adalah jika seseorang berpegang pd mazhab Hanafi di Malysia akan dituduh golongan wahabi.Benarkah mereka golongan wahabi? Jika tidak jelas status mereka,baik diamkn sahaja supaya tidak menghukum sesama sendiri.Begitu juga jika sesebuah Jemaah Islam yg bertapak di Malaysia yg diasaskan oleh Ulama-ulama luar dari Malaysia & Indonesia ada diantaranya bermazhab selain dari mazhab Syafie.Menjadi masalah apabila segolongan org yg fanatik pd mazhab Syafie akan menuduh mereka sesat & menghukum kafir serta terkeluar dari ahli sunnah wal jamaah.Inilah yg kita perlu teliti sebetul-betulnya supaya perbezaan mazhab menjadi rahmat,bukan menjadi malapetaka.

    BalasPadam
  3. mazhab yang mana saling berperang? apakah alawiyin itu bermazhab yang haq? alawiyin itu orang syiah meskipun mereka menolak dikatakan syiah (seperti di iran). anda ini menulis artikel yang membodohi umat islam atau anda bodoh sehingga berani menulis artikel tersebut. ckck

    lagi pula anda ini mentranslate dari bahasa turki tersebut benar apa nggak ya? ga konsisten. ckck

    BalasPadam
  4. gitu mau khilafah, khilafah macam apa yang anda minta? khilafah yang diisi orang syiah? membedakan mazhab saja tidak bisa.

    coba tanyakan kepada diri anda, bagaimana aqidah anda? anda sunni kah atau syiah atau sufi? jika anda menjawab semuanya sama yaitu masih islam maka ketahuilah anda ini jahil, jahil yang berani menulis kejahilannya. dungu tapi bangga dengan kedunguannya.

    saya tidak minta maaf atas kerasnya tulisan saya.

    BalasPadam
  5. ya betul,belajar dulu ttg syiah n sunnah

    BalasPadam
  6. Sila belajar sedalam dalamnya mengenai mazhab sunnah dan syiah..jgn memberi fitnah dgn apa yg nmpk di mata shj. Kaji san selidiklah.

    BalasPadam
  7. hahaha..gadoh sajalah korang tau..sukalah azazil tgk labu2nye..

    BalasPadam
  8. Ini bukan perang mazhab, ini perang akidah

    BalasPadam

Recent Posts Widget | Webaholic

Catatan Popular