Sabtu, 28 April 2012

Analisis Bersih 3.0 : Perbezaan Polis Negara Sekular dengan Polis Negara Islam

tanggungjawab
ARRAYAH.INFO, Kuala Lumpur, 28 April 2012 - Rakyat telah turun untuk menyertai Himpunan Bersih 3.0 'Duduk Bantah' berhampiran Dataran Merdeka. Namun begitu, ada sebahagian rakyat yang dikatakan merempuh sekatan dan cuba menceroboh Dataran Merdeka, serta mengherdik, menumbuk, menendang dan menyerang kenderaan polis.

Penganjur Bersih 3.0 percaya tindakan merempuh penghadang berpunca daripada pihak polis menembak meriam air dan gas pemedih mata. Oleh itu, pihak polis dan penganjur perlu bertanggungjawab kerana telah mencetuskan huru-hara.


Analisis Bersih 3.0 : Perbezaan Polis Negara Sekular dengan Polis Negara Islam

pemedih mata
Pihak Polis melepaskan gas pemedih mata kepada peserta Malaysia Bersih 3.0
Sungguh sayang apabila pihak polis mengetahui dan berbangga dengan sejarah penubuhannya oleh penjajah kafir tetapi tidak mengetahui bahawa struktur kepolisan sesungguhnya telah pun wujud dalam Islam sejak zaman Rasulullah SAW lagi. Malah struktur polis wajib didirikan atas dasar Islam, bukannya sebagai kesinambungan dari struktur warisan penjajah.

Urusan keamanan dalam negeri dalam Negara Islam ditangani oleh satu struktur yang dinamakan Da’irah al-Amni ad-Dakhili (Jabatan Keamanan Dalam Negeri). Tugas Da’irah al-Amni ad-Dakhili adalah menjaga keamanan dalam negeri bagi Negara Islam.

Beberapa hal yang mungkin akan mengganggu keamanan dalam negeri di antaranya adalah murtad dari Islam dan bughat (pemberontak) yakni golongan yang keluar melepaskan diri dari Negara Islam, baik dengan aktiviti-aktiviti rusuhan dan penghancuran, seperti pelbagai bentuk serangan dan penguasaan ke atas tempat-tempat strategik, disertai pelanggaran terhadap pelbagai hak milik individu atau hak milik umum atau hak milik Negara.

Perbuatan-perbuatan lain yang mengganggu keamanan dalam negeri adalah al-hirabah (terorisme atau keganasan), yakni rompakan jalanan, menyerang orang-orang untuk merampas harta mereka dan mengancam nyawa mereka.

Termasuk juga perbuatan yang mengganggu keamanan dalam negeri adalah seperti pelanggaran terhadap harta-harta masyarakat melalui pencurian, perampasan, rompakan, penyelewengan, gangguan terhadap jiwa (badan) manusia melalui pemukulan, pencederaan dan pembunuhan serta gangguan terhadap kehormatan melalui penyebaran keburukan, fitnah dan qadzaf.

Wahai kaum Muslimin! Demikianlah tugas Jabatan Keamanan Dalam Negeri dan pasukan polis yang berada di bawahnya. Sesungguhnya tugas pasukan polis adalah satu tugas yang mulia demi menjaga keamanan Negara Islam, selama mana mereka mematuhi hukum syara’ di dalam menjalankannya.

Namun ia akan bertukar menjadi suatu tugas yang hina apabila mereka melakukan pelanggaran syara’ seperti melakukan tajassus dan aktiviti keganasan terhadap umat Islam.

Lebih hina lagi sekiranya aktiviti ganas itu dilakukan oleh polis terhadap individu Muslim atau gerakan Islam yang berjuang untuk menegakkan Islam seperti yang dilakukan oleh pasukan polis di kebanyakan negara umat Islam sekarang, termasuklah di Malaysia.

Seharusnya polis sedar bahawa tugas mereka sebenarnya adalah tugas yang mulia, sekiranya mereka menjadi pelaksana kepada hukum Allah dan Rasul.

Namun ia menjadi satu tugas yang hina apabila mereka menjadi pelaksana dan penjaga kepada undang-undang kufur, menjadi penjaga, pak turut dan pesuruh penguasa yang zalim.


Kesimpulan

Umat Islam wajib berusaha mengganti sistem yang buruk ini kepada sistem Khilafah sebuah Negara Islam Global yang pasti akan kembali. Kita telah dan sedang menyaksikan pihak yang sepatutnya menjaga keamanan malah sebaliknya menjadi pihak yang menimbulkan ketakutan dan ketidaktenteraman.

Umat Islam tidak akan mempersoalkan pihak polis jika mereka benar-benar bertindak menjaga keamanan dan kesejahteraan rakyat, tidak terlibat dengan rasuah, penyelewengan kuasa atau lain-lain bentuk kejahatan.

Umat Islam akan bersyukur jika mereka benar-benar menjalankan tanggungjawab mereka menurut syariat Islam. [edit/abuidris/arrayah.info]

52 ulasan:

  1. Balasan
    1. Abu Idris, bapak kamu babi kah?? Mak kamu dari Anjing kah?

      Padam
    2. bapak saya dan mak saya adalah hamba Allah, manusia yg dikurniakan akal untuk berfikir memilih perkara yg makruf atau yg mungkar

      Padam
    3. tak waras punya abu Idris.. Hang kalau ada masalah jgn repot polis, nanti hang pi repot ANUwar Ibrahim ja.. Anwar Ibrahim tanam budaya samseng pun hang sokong

      Padam
    4. Tanpa Nama...begitu le kalau org yang dah tak sedar apa yang buruk dan apa yg baik. Apa sekali pun Anuar buat dia kata tetap baik juga..dia tetap kata anuar tu tetap perjuangkan islam juga. Malah ketua bersih tu ambiga....ambiga tu juga perjuangkan Islam ke??? org serupa Abu idris ni tau dia nak menang dia je....kita tolong dia berdoa, minta2 esok2 keluarga atau kerabat dia kena rogol ke, kena bunuh ke atau yang sekutu dengannya le...siapa yang dia cari agaknya??? anuar ke atau ambiga????

      Padam
  2. islam ke merosakkan harta benda awam??islam ke menyusahkan ralyat??
    islam ke menjadikan huru-hara sebagai satu perjuangan??

    BalasPadam
  3. bayangkan kalau bapak kamu polis, kamu mau orang kata bapak kamu macam tu??

    BalasPadam
  4. jika bapa saya bekerja sebagai polis maka saya akan minta beliau berhenti dari jadi polis negara sekular dan bekerja sebagai polis Negara Islam Global iaitu pelaksana kepada hukum Allah dan RasulNya. Insya Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berangan je lebih.. ko lantik diri ko bertanding PRU nanti, moga menang, pastu ko jadi menteri dalam negeri, ko buat la polis negara islam global ko tu..

      Padam
    2. saya bukannya berangan, maklumlah la ni saya tak da kuasa, yg mmpu saya buat memuhasabah penguasa dan pemerintah agar tetap berada dijln yg lurus....

      Padam
  5. Beza orang Islam tulen dgn penyangak nama aje Islam mcm mana? Menjahanamkan harta benda awam, menyusahkan org, membelasah orang? Sibuk sgt dgn duit rakyat, tu harta yg dijahanamkan tu bukan duit rakyat? Islam sangat la tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa itu Islam??

      Padam
    2. Pada suatu hari kami (Umar Ra dan para sahabat Ra) duduk-duduk bersama Rasulullah Saw. Lalu muncul di hadapan kami seorang yang berpakaian putih. Rambutnya hitam sekali dan tidak tampak tanda-tanda perjalanan. Tidak seorangpun dari kami yang mengenalnya. Dia langsung duduk menghadap Rasulullah Saw. Kedua kakinya menghempit kedua kaki Rasulullah, dari kedua telapak tangannya diletakkan di atas paha Rasulullah Saw, seraya berkata, “Ya Muhammad, beritahu aku tentang Islam.” Lalu Rasulullah Saw menjawab, “Islam ialah bersyahadat bahwa tidak ada tuhan kecuali Allah dan Muhammad Rasulullah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, puasa Ramadhan, dan mengerjakan haji apabila mampu.” Kemudian dia bertanya lagi, “Kini beritahu aku tentang iman.” Rasulullah Saw menjawab, “Beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhir dan beriman kepada Qodar baik dan buruknya.” Orang itu lantas berkata, “Benar. Kini beritahu aku tentang ihsan.” Rasulullah berkata, “Beribadah kepada Allah seolah-olah anda melihat-Nya walaupun anda tidak melihat-Nya, karena sesungguhnya Allah melihat anda.” Dia bertanya lagi, “Beritahu aku tentang Assa’ah (azab kiamat).” Rasulullah menjawab, “Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya.” Kemudian dia bertanya lagi, “Beritahu aku tentang tanda-tandanya.” Rasulullah menjawab, “Seorang budak wanita melahirkan nyonya besarnya. Orang-orang tanpa sandal, setengah telanjang, melarat dan penggembala unta masing-masing berlomba membangun gedung-gedung bertingkat.” Kemudian orang itu pergi menghilang dari pandangan mata. Lalu Rasulullah Saw bertanya kepada Umar, “Hai Umar, tahukah kamu siapa orang yang bertanya tadi?” Lalu aku (Umar) menjawab, “Allah dan rasul-Nya lebih mengetahui.” Rasulullah Saw lantas berkata, “Itulah Jibril datang untuk mengajarkan Ad-din(agama) kepada kalian.” (HR. Muslim)

      Padam
  6. ckq mcm bagus,cuba ko jd polis pastu org dtg serang ko

    BalasPadam
  7. abis tu napo police tu pi halang perhimpunan yg trg2 kata nak lakukan secara aman. tapi sb2 lak yg wat kecoh. ala.. macam rakyat biasa tak kenal, mana polis/sb? mana org biasa? tu dpt arahan dari sapo tuk wat kecoh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan SB la, tapi Anwar Ibrahim ngan Azmin la bodoh! Aki takdak kah..

      Padam
  8. HIHIHI...DAIF BEBENOR KAMU INI ABU IDRIS. JIKA POLIS NEGARA ISLAM YANG KAMU IMPIKAN ADA DIDUNIA INI, SILALA BAWA KAIN BAJU DAN BERANGKAT DAN HIJRAH KE NEGARA ISLAM GLOBAL ITU. DAN YANG PASTINYA BAPAK KAMU PUN AKAN MENJADI PENGGANGGUR SB TIADA NEGARA ISLAM GLOBAL DID ALAM DUNIA INI SEPERTI ZAMAN DAHULU.SECARA TIDAK LANGSUNGNYA BAPAK KAMU PUN X JADI POLIS KT NEGARA ITU....SUDAHLAH...HENTIKAN ANGAN2 KOSONG ITU. POLIS YANG SEDIA ADA DI NEGARA INI PUN SUDAH CUKUP BAIK DARI POLIS YANG BERADA DILUAR SANA. BERSYUKURLAH....JANGAN JADI HAMBA YG X TAW BERSYUKUR. TULIS BERDEGAR2 DGN KEISLAMAN TP X DER PENGHAYATAN PUN, TIADA GUNA JUGA,KAN?

    BalasPadam
  9. takpe la jika kamu kata saya daif, myb kamu teramat2la kaya hingga kamu cdgkn saya hijrah ke Negara Islam Global. Buat pengetahuan kamu Negara Islam Global bukanlah satu angan2 kosong. Saya amat percayakan hadis nabi bahawa Negara itu pasti akan kembali. Waktunya sudah dekat. Insya Allah jika Negara Islam Global itu sudah kembali penghayatan dan penerapan Islam dapat dilaksanakan secara keseluruhan bukannya sikit2 je cam hari ini.
    Adalah mejadi hak saya untuk memuhasabah pemerintah dan penguasa (polis) untuk kembali kepada perlaksanaan syariat Islam bukannya tetap terus berpandukan kpd perlembagaan sekular kafir Lord Reid.
    Ini kerana saya tahu bahawa polis lah adalah organisasi penjaga perlembagaan sekular itu agar tetap digunakan. oleh itu, sedar wahai umat Islam, undang-undang apa yang kamu gunakan kini. adakah di setiap saat dan perkara sentiasa berpandukan Al-Quran dan Hadis??????

    BalasPadam
    Balasan
    1. APA LAH BODOH KAU ABU IDRIS!! KAU MASIH MNTAH DALAM DUNIA POLITIK MALAYSIA, SY BERANI KATAKAN BHWA BERSIH KAMU ITU HARAMJADAH HUAHUAHUAHUAHUA............ PURA2 SAJA PADAHAL ANWAR KASI 50K SEORANG LEPASTU BW BUDAK2 BERDEMO BODDDOHHHH!!!

      Padam
    2. Bolehkah dengan berkumpul, berdemontrasi, menyalahkan antara 1 dengan lain dapat memberikan kesejahteraan? Bukankah allah sudah memberi garisan panduan-Nya. Adakah kita tidak sedar, atau hanya mengikuti tanpa ada pengetahuan? Munkinkah kita masih mengikuti fahaman sekular dalam keadaan tidak sedar? Persoalan nya. Dimana kah KUNCI bagi memartabatkan semula sistem kekhalifahan?
      Sebelum Nabi Muhammad S.A.W wafat baginda ada meninggalkan satu wasiat di mana ia berbunyi "Ku tinggalkan untuk kamu 2 perkara(pusaka) taklah kamu akan tersesat selama-lamanya, selama kamu berpegang kepada kedua2nya iaitu Kitabullah dan Sunnah RasulNya".
      Jika kita perhatikan pada hadith tersebut, mengapakah Rasulullah mengatakan Kitabullah dan sunnah RasulNya sebagai pusaka. Adakah pusaka itu hanya lah sekadar cerita kosong, ataupun cerita magis, ataupun cerita rekaan sendiri, ataupun cerita daripada nenek moyang. Pastilah kita akan mengatakan, pusaka ini adalah petunjuk dan pedoman yang hak. Yakin, tiada sebarang keraguan. sebagaimana firman Allah dalam Surah Al-Jaatsiyah ayat 20 "Al-Quran ini adalah pedoman bagi manusia, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang menyakini". Persoaalan, Adakah perbuatan kita mengikut petunjuk dan pedoman yang hak seperti yang telah dipusakakan? ataupun hanya menuruti kebanyakan orang sahaja. Firman Allah Surah Al.An'am ayat 116 "Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang dimuka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkan mu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut persangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta terhadap Allah". Jelas dan nyata amaran yang telah diberikan kepada kita.
      Oleh itu, sama-samalah kita memahami dan melaksanakan pusaka itu agar dapat memartabatkan semula sistem islam itu dan mengembalikan muka bumi ini sebagaimana fitrah-Nya. Amin.

      Padam
    3. Sian abu idris.. dah kena pukau kata2 anwar ibrahim.. gi perubat la nak oi.. Pakcik ni dulu pun terpukau ngan kata2 anwar ibrahim, la ni minak maaf la.. anwar ibrahim patut berundur dari politik malaysia.. politik jalanan

      Padam
  10. jika PR menang dalam PRU13 dan mengangkat Anwar sebagai PM Malaysia Seterusnya..adakah beliau akan terus melaksanakan perlaksaan Negara Islam Global yang kamu impikan tuan haji Abu Idris?tanpa menghiraukan undang2 sedia ada dan tanpa mengambil kira kaum2 lain yang berlainan agama yang pastinya menentang sekeras2 perlaksaan Negara Islam Global!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. PR menang secara demokrasi. Bermakne, PR belum melaksanakan perlaksanaan Negara Islam. Negara islam itu akan menang apabila umat islam memahami mahunyer Allah melalui Al-Quran. Kerana dalam Al-Quran laa panduan bagaimana mahu menegakkn sistem Negara Islam. Persoalan, adakah kita benar2 mengenal dan memahami isi-isi Al-Quran itu. Atau pun terdapat rujukan lain yang lebih penting dari Al-Quran? Mari kita bermuhasabah. Janji Allah pasti. Adakah kita masih mahu menghiraukan undang2 sedia ada, sedangkan sudah ada undang2 Islam dalam Al-Quran. Adakah kita masih mahu mengikuti kaum2 lain yang berlainan agama menentang sekeras2 nya sedangkan terdapat bahagian untuk mereka didalam Negara Islam itu sendiri? Islam itu sejahtera.

      Padam
  11. Patut la arwah bapak larang kerja polis. Kerja kena ikut arahan. Buat apa yg disuruh. Langgar arahan kena tindakan tatatertib. Hai...nasib ko la polis... Kena kerah.. Kena guna.. Tersepit antara rakyat dan arahan pemerintah... Kesian...

    BalasPadam
  12. Kalau rumah ko kena rompak, keta kena curik, beg duit kena ragut, ko repot je kat Balai Bomba.. jgn repot kat polis.. sekian..

    BalasPadam
  13. sistem Khilafah sebuah Negara Islam Global..dgn DAP sbg partner bagai barula global yek!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana ada sejarah khilafah yang berseteru dengan kafir, buktikan laaa...munafik banyak la

      Padam
    2. sistem Khilafah sebuah Negara Islam Global..dgn MCA,MIC sbg partner bagai barula global yek!!!

      Padam
  14. wujudkan sistem Khilafah sebuah Negara Islam Global ...DAP sbg partner barula global yek???????

    BalasPadam
  15. orang alim yang perjuang agama islam memang cakap suka maki maki ker???? tolong jelaskan ...kenapa kena maki hamun bukan rasullah S.A.W sangat sabar akhlaknya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alim cuma ada ilmu tak semestinya memiliki keimanan dan ketakwaan yang tinggi.

      Padam
  16. Alahai haji ni, setakat duduk depan pc, baca buku agama skit dh trus hukum keja polis sbg hina. Masya Allah! Boleh beri contoh negara Islam global yg tuan haji canang ni? Adakah arab saudi? Yaman? Tunisia? UAE?

    Sy pernah pegi umrah bbrp tahun lpas, sy tgk dgn mata kepala sy sdiri 'polis islam global' di tanah haram mekah, depan kaabah ni tuan haji, menyepak sejadah dan menolak sorg pakcik yg sdg bsolat. Hanya kerana pakcik tu solat di tepi laluan yg digunakan jemaah utk lebih dekat ke kaabah bg urusan tawaf. Sy rasa polis negara kita takkan tergamak buat begitu, apatah lg dpn kaabah.

    Jadi itu secuit kejadian di sebuah negara yg amalkan hudud, negara Islam global ya lebih kurang? Tuan haji jgn naif sgt, apatah lg apabila parti Islam kesayangan tuan haji tu juga berpakat dgn parti2 sekular yg sudah setuju utk menaikkan seorg insan liberal-sekular sbg perdana mentri!

    Wassalam!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Polis islam global bkn yang anda nampak tym g umrah tuh. Tapi polis yang dibawah pemerintah khilafah dulu and tak lama lagi akan datang khilafah baru.

      Padam
  17. yg kritik polis tu,, alim ke korang.. ade ke buat baik kat agama, ade ke majukan diri tu.. peace

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum saudara islam ku... pendapat saya, semua ni sebenarnya agenda org bukan islam.
    Tujuan:

    1. pecah belahkan org melayu & kita terpaksa bergantung pd sokongan org bukan islam. xkiralah kerajaan/pembangkang, mereka terpaksa tunduk pd tuntutan org bukan melayu kerana nak jaga hati/pentingkan undi mereka. skrg pun kita dh dpt saksikan org bukan islam makin berani buat tuntutan yg mencabar hak bumiputera tp kita terpaksa ikut telunjuk mereka atas sebab2 diatas

    2. kita semua tahu yg tidak semua polis itu jahat dan tidak semuanya baik. malah yg baik tidak semestinya kekal baik & sebaliknya. tp kenapa pihak polis sering menjd sasaran? kerana misi org bukan islam ialah untuk tanamkan sifat benci & x percaya pd pihak polis (yg majoritinya islam) kenapa? cuba imbau peristiwa 13 mei, saat inilah pentingnya kita kaji kembali sejarah. tanya ibu/ayah/atuk/nenek/org yg tahu betapa pentingnya polis pd masa tu & betapa pentingnya kerjasama masyarakat melayu dgn pihak polis sepanjang peristiwa berdarah tu.

    sekadar berkongsi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1) Perjuangan kepada bangsa tiada makna. perjuangan Islam yg kekal ke akhirat

      2) Islam itu bersaudara tidak kira apa bangsa sekalipun.

      Sekian

      Padam
  19. Salam... TIADA TUHAN YANG LAYAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH, NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH... WAHAI ORANG2 YANG BERIMAN, KENALILAH MUSUH KAMU YANG SEBENAR SEBELUM KAMU HINA MENGHINA DIANTARA SATU SAMA LAIN..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Musuh aku musuh negara, musuh negara Anwar, Ambiga & DAP.. Musuh aku ialah Anwar Ibrahim, Ambiga & DAP!

      Padam
  20. Abu Idris, kuatkan semangat, konsisten dalam kebenaran menghadapi cacian dan cercaan. Pertolongan ALLAH itu sangat dekat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syukran...Insya Allah moga diri ini sentiasa kuat semangat, konsisten dalam kebenaran menghadapi cacian dan cercaan. sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH d mahsyar kelak

      Padam
    2. Dasar babi, babi jugak...!!

      Padam
  21. Abu idris. .
    Kita berdoa saja pada orang yang menolak hukum islam supaya mereka di berikan hidayah.

    Bersabar la abu idris... Sabar tu kan sebahagian daripada iman. . Allah s.w.t akan menolong orang yg bersabar.

    BalasPadam
  22. sedar tak sedar sejak dulu, sejak Pas keluar dari UMNO..kemudian ada pula Semangat 46..bangsa Melayu beragama Islam semakin berpecah-belah manakala bangsa lain (yg menanti peluang) semakin bersatu secara senyap.

    dulu tak ketara sangat, kemudian apabila wujud pula PKR, keadaan bertambah kucar-kacir dan sekarang bermacam-macam lagi pertubuhan yg sebenarnya semakin mengecilkan umat Melayu dan Islam.

    kalau UMNO itu kelihatannya parti yang mementingkan bangsa Melayu (turut memartabatkan Islam), manakala Pas pula parti yang menjunjung sepenuhnya agama Islam, mengapa keduanya tak boleh duduk semeja??? jika itu berlaku, nescaya aman damai negara ini, orang Melayu akan tinggi martabatnya dengan dipandu ajaran Islam yang terbaik. tadbirlah negara Islam ini bersama-sama, bersepakat. dan bangsa2 lain juga turut menerima kesan baik dan hidup harmoni bersama. tapi tak berlaku, kenapa???

    jelas sekarang UMNO tetap dengan Melayunya sampai bila2 pun disamping meletakkan kesucian Islam di tempat tertinggi manakala Pas semakin melupakan perjuangan asal dan Islam semakin terhakis.

    UMNO bersekongkol dgn bukan Islam membentuk BN..betul. tapi harus diingat siapa yg mengetuai/menjadi ketua atau berkuasa penuh? Melayu dan Islam. Pas juga bersekongkol dgn bukan Islam..betul. tapi Pas diperkudakan dan Islam diperlekehkan.

    jalan terbaik sudah ada kenapa kita tak mahu melaluinya??? sedarlah.

    matlamat bangsa asing yg sangat jelas ialah untuk MENGHAPUSKAN BANGSA MELAYU DAN AGAMA ISLAM, MENJADIKAN NEGARA INI NEGARA KRISTIAN. gerakan sulit ini sudah jelas. sedarlah.

    BalasPadam
  23. Masih ramai lagi rakyat yg jahil..bila tgk komen2 yg diberikan. harap bersabar byk2 tuan Abu Idris.

    BalasPadam
  24. Di dapati punca demontrasi hasil acuan kumulatif sejarah di mana sistem apakah yang mengaturnya hingga jumlah kalendar pada tahun ini wujudkan situasi itu berulang...dari zaman Raja Namrud, Babillon, Zulkarnain,Rom, Parsi ke Ratu Sima di Nusantara dan banyak lagi sejarah ke tragedi Mei 1969 di tanah melayu...kaum2 yang terhapus seperti sodom...kaum nabi Luth a.s...punca sangat mudah untuk memahami..tujuan memahami sejarah ialah hanya dengan sejarah saja dunia berubah dan jusitifikasi sistem yg mengaturnya sebagai unit ukuran..dalam Al-Quran banyak sejarah...nak ambik sejarah dari NASA mereka lebih kepada hubungan manusia dengan alam semesta...dari langit ke bumi cuma tahap sentuhan pancaindera mata...kita dalam pemerhatian..setiap perbuatan manusia yang mengikut hawa nafsu tanpa sumber akibatkan 3 pihak keliru...pihak mendengar,pihak melihat & pihak berbuat...62 juta rakyat mati dlm 6 tahun pada perang dunia ke-2...jarak tahun sangat dekat dengan 2012...bangsa dunia yg tak tunduk dengan agama menjadikan simbol agama sebagai perniagaan saja dalam bentuk kod2 program...

    BalasPadam
  25. pelajar luar negara3 Mei 2012 pada 10:42 PTG

    kenapa orang melayu/islam sini suka guna bahasa kasar? mana perginya adab? akhlak?

    kalau betul apa yang abu idris katakan disini salah, BUKTIKAN! bukan dengan MENCARUT! oh, mungkin kamu yang suka mencarut itu kanak2 belasan tahun yang baru belajar membaca blog. kalau begitu saya maafkan. adik2 semua, harap beradab ya.

    lagi satu, kalau tak menyokong kerajaan tak bermakna kena mnyokong pembangkang. dangkalnya pemikiran troller disini.. teruskan perjuangan abu idris. saya salah seorang follower blog saudara.

    BalasPadam
  26. Punca kebangkitan mungkin daripada sistem riba kerna ramai yang kumpul duit tapi produktiviti takde hingga infrastruktur di niagakan dengan rakyat bagi memenuhi ruang jarak inflasi...sistem syariah mewajibkan individu ke penggunaan sumber daya alam secara optimum & bukannya di pakejkan untuk kepentingan individu...politik islam mudah iaitu menyebar dakwah & kebijakan luar negeri...infrastruktur yang terhad mentaliti terbatas untuk kelangsungan hidup...askar & polis khalifah terlibat dengan infrastruktur umat sejak ribuan tahun hingga keadaan jadi selesa bagi umat untuk berhijrah mengembangkan dakwah ke serata pelusuk dunia kerna di sokonng pemerintah berbanding kini rumah luas 7 point cecah 200,000...sistem kapitalis ini mengarut...riba hasilkan matawang baru macam tumbuhan organik dan di manipulasi oleh yang di beri kepercayaan..contoh mudah...2 kg (fiat money-wang kertas) perlukan 2 kg produktiviti...ini stabil & relatif...jika ada 10 kg wang kertas tapi produktiviti tetap 2 kg maka baki 8 kg sebabkan inflasi yang huru hara...ilmu riba takkan habis kerna perinciannya boleh di reka2...jika ada 50 bangsa dunia bawa 10 kg tiap puak maka ada 500 kg (fiat money) keseluruhannya tetapi produktiviti tetap pula 2 kg...jarak yang berlaku zaman ini...perumpamaan...bagaimana hubungkan jarak yang besar ini untuk mengisi ruang kosong inflasi itu?...justeru projek hawa nafsu di laksanakan mudah..pelacuran, judi, arak dsb...aktiviti yg cepat tumbuh dan sekaligus cepat menampung jarak inflasi...apakah selain itu?...ada banyak Tanpa Nama..sy musah..sy tak reti guna internet...tp komen Tanpa Nama lain sangat haru biru...tima kasih abu idris sebagai harta intelektual

    BalasPadam
    Balasan
    1. pening sy bace ape yg anda taip nih..kne bace ulang2..bru phm...

      Padam
  27. Dengan riba manusia jadi malas & bodoh dalam memenuhi kejuruteraan (hubungan manusia dengan alam)...bila malas asyik kumpul duit je hasil jerih perih bangsa lain dengan menganaiya semata-mata banyakkan duit organik tersebut maka yang berlaku perlukan perlembagaan yang pertahankan kedudukan itu...malaysia tiada Parti Buruh (Parti Infrastruktur) dalam demokrasi berbanding barat mereka ada...akibatnya bangsa lain yg menguasai kejuruteraan akan mudah terbitkan matawang baru di bawah ketiak mereka melalui pengalaman poltik luar negeri parti buruh itu..lalu mereka hadkan acuan mentaliti kita dengan panjangkan usia pendidikan lalu lambat kematangan fikiran manusia di samping kelemahan infrastruktur membelenggu umat dengan kos pendidikan tinggi hasil lemahnya kejuruteraan kita...industri pembinaan & tenaga di malaysia majoriti bukan warganegara...kita cuma meluluskan akaun saja guna kertas..tandatangan sangat mudah daripada membaca warna keperluan umat...namun prosuder ke arah tu banyak yg terkorban dlm perjalanan...maksudnya hanya dengan ilmu penyelesaian akan selesai...banyakkan membaca abu idris anda harta intelektual di sisi sy...khalifah uthmaniyah pelan infrastruktur pengangkutan keretapi mengunjur dari turki ke iraq (baghdad)...sama jarak dari malaysia ke utara china...musah

    BalasPadam
  28. Generasi yang lahir dari riba sangat bahaya kepada moral, akal & persekitaran..bila jahil dalam produktiviti contohnya sampel kejuruteraan (asas umat) maka yang tahu cuma makan & tidor & memenuhi hawa nafsu lalu tunggu mati...dalam menunggu kematian itu hasil riba tadi di belanjakan bagi memenuhi kehendak hidup sedangkan kakinya bermalas-malasan...lalu hati akan mengikut kata hawa nafsu kerna tiada bekalan ilmu hubungan manusia dengan allah, hubungan manusia dengan alam & hubungan manusia dgn manusia...dalam riba dunia fitnah adalah bisnes menguntungkan melalui media massa kerna cerita ikut nafsu kini...maka kedudukan fitnah di selaputi hiburan agar menjadi malas lg penonton di rumah melalui televisyen, radio, facebook dsb kecuali fitnah itu di ganti jadi sumber bahan yang ilmiah bermanfaat menggunakan media massa yg sama..bila tinggal nafsu saja tiada ilmu dengan duit riba tadi memenuhi keperluan harian maka hati jadi senang untuk angkuh & ego kerna hati sudah keras asyik malas saja...sedangkan batu yang duduk malas di satu tempat secara semulajadi bertahun2 sukar untuk di alihkan kecuali di cangkul dari tanah maka perumpamaan di sini sifat dengki muncul kerana angkuh tadi..permusuhan perlu di reka dlm sistem riba..yang sesuai demokrasi...bila angkuh hampir sama dengan diktaktor kerna hati adalah raja manusia & tiada siapa boleh menafikan hati terhasil dari riba itu...inilah punca masalah diktaktor dunia..makan riba & judi..hati keras..cuma tau tandatangan akaun tak semestinya tau masalah umat...kemudian mengisytiharkan diri sendiri yang membangunkan negara dalam semua aspek..sedangkan tandatangan budak 7 tahun pun boleh tapi dinar dirham hanya yg berilmu saja tau melombong, mencetak, mengagih dan guna pakai...dalam syariah pemilihan pemimpin adalah berdasarkan ilmu & bukan org gila mcm diktaktor atau suara majoriti..kalo semua suara majoriti itu terdiri drp pemakan riba maka hujung barat ke timur dunia pemimpin adalah dari kalangan sesat...Rockerfeleller (seorang Yahudi tua) mencipta sistem riba guna wang elektronik untuk bangsa lain alangkah cepatnya mereka bergerak cuma dalam sekali persidangan saja...unit ukuran adalah kalendar..justeru kita berada di zaman ini iaitu diktaktor mulkan jabaruyan...jeng2..musah

    BalasPadam
  29. himpunan bersih dan adil memang bagus... untuk rakyat di bawah barisan nasional dan umno

    BalasPadam
  30. hidup2 hidup rakyat

    BalasPadam

Recent Posts Widget | Webaholic

Catatan Popular